Grunderna i sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering handlar om att förbättra hur en webbplats kommunicerar med sökmotorer, och att vidta vissa åtgärder för att söktjänsterna ska kunna kategorisera webbplatsen på bästa sätt. Att Google känner till exakt vad din hemsida handlar om är ett krav för att den ska kunna rekommenderas som förslag när någon ”Googlar.” Förutom antalet relevanta inlänkar som pekar mot hemsidan är innehållet på webbplatsen det allra viktigaste för att den ska rankas högt.

Sökmotoroptimering: On page

Sökmotoroptimering delas in i två stora arbetsområden. On-page och off-page optimering. Låt säga att en hemsida vill ranka högt på sökfrasen ”Bilmekaniker i Uppsala”. Vad webbplatsen behöver arbeta med är först och främst att bygga ett intressant innehåll, bestående av text som relaterar till ämnet bilmekaniker. Varje enskild undersida bör on-page optimeras för att ranka på ett specifikt sökord. Om startsidan rankar på exempelvis ”Bilmekaniker” och ”Bilmekaniker i Uppsala” skulle en undersida kunna ranka på ”Däckbyte” eller en liknande tjänst. För att kommunicera innehållet på varje sida på ett effektivt sätt finns det vissa grundläggande principer man bör arbeta efter.

För att veta vilka sökord som är bäst att satsa på krävs en del efterforskningar. Vad man ska titta på är dels hur stor konkurrens sökordet/sökfrasen har, men även hur många sökningar sökfrasen har varje månad. Det gäller att hitta bästa möjliga medelväg mellan dessa två faktorer. Genom att noggrant kontrollera konkurrens och antal sökningar kan man göra vissa ”fynd” där vanliga sökfraser med fördel kan optimeras för att ranka på.

Grundläggande tips för on page optimering:

  • Optimera varje sida efter en utvald sökfras
  • Sätt relevanta rubriker med sökordet i fokus
  • Ha en lättillgänglig och logisk länkstruktur
  • Döp sidorna till relevanta namn
  • Sätt alt-tag på bilder
  • Använd sökordet på ett naturligt sätt
  • Böj sökordet och använd synonymer

Sökmotoroptimering: Off page

Sökmotoroptimering off-page fungerar efter en ganska enkel princip. En länk från en webbsida till en annan fungerar som en röst. Komplexiteten sitter i hur varje länk värderas, beroende på både innehållet och på vilka länkar den sidan har mot sig i sin tur. Google vill alltid ranka de mest relevanta webbplatserna först, vilket innebär att sökmotoroptimering off-page handlar om att skapa en illusion om att din hemsida är mer populär än vad den egentligen är.

Grundläggande tips för off page optimering:

  • Skaffa länkar från relevanta webbsidor
  • Fördela länkarna jämnt över tid
  • Sök länkbyten & andra samarbeten
  • Publicera endast på ansedda webbplatser
  • Köp inte länkar från utlandet

Om publicisten


Close
Driver ett antal webbplatser inom Webbdesign, grafisk design, affiliate och annat.