Ryggsäckar – Snart trendiga?

Ryggsäcken får nog anses vara en av historiens mest praktiska och användbara uppfinningar någonsin. En genial konstruktion på alla sätt och vis. Den saken råder det väl egentligen föga tvivel om. Världens arméers, skolbarns och campares liv skulle te sig betydligt svårare utan ryggsäckar. Men av någon märklig anledning har ryggsäcken aldrig blivit den trendiga modeaccessoar den har potential att bli, och faktiskt förtjänar att vara.

Många vuxna och tonåringar tycks, på tämligen orättvisa och oklara grunder, anse att ryggsäckar är töntiga. Något som är både synd och onödigt då de rent objektivt är avsevärt mer bekväma och användbara än de mer moderiktiga alternativen handväska och portfölj.

Svårt att bryta ned konventionell modevisdom
På stilmagasinet Kings hemsida säger moderedaktören Sofi Fahrman att ryggsäckar möjligen kan vara okej om man är på väg till gymmet men att de definitivt inte fungerar som snygg väska till vardags. Calle Schulman ger uttryck för en liknande hållning och förklarar att ryggsäckar är för ”folk som äter apelsin på bussen” och slår fast att han aldrig kommer att bära ryggsäck. Men varför tycker de egentligen så? I stora drag tycks det handla om traditioner och ohejdad vana.

Nya tider, nya ideal
De som väljer att inte låta sina liv och val av kläder dikteras av allehanda bloggare med oklara kvalifikationer, har emellertid många praktiska och snygga ryggsäckar att välja mellan. På senare tid har också allt fler designers och fabrikat valt att satsa på kollektioner där moderiktiga ryggsäckar är ett naturligt, för att inte säga självklart, inslag. Idag finns även ryggsäckar för outdoor-aktiviteter av både god kvalité och bra design, titta gärna i sortimentet hos Lundhagsfabriksbutik.se

Något som verkligen är på tiden. Det ska faktiskt inte behöva vara så att snygga plagg och tillbehör måste vara gravt opraktiska och direkt obekväma. Samtidigt är det förstås begripligt att vissa har svårt att bryta sig loss från konventionen. Modevärlden är ju på många vis en ytterst konservativ bransch. Men en förändring tycks som sagt vara på gång här och det dröjer förmodligen inte länge förrän fler kända designers och tillverkare ”hakar på”.

Om publicisten






Kommentera