SEO-Uppdateringen som uteblev

SEO-konsulten Christian Rudolf besöker inflytelserika personer inom SEO-branschen och gör video intervjuer. Först ut är Sökmotorkonsults ägare Michael Wahlgren. I  intervjuven berättar Michael om Googles senaste uppdatering och hur framtiden för branschen ser ut. Dessutom berättar han mer om sin bok om sökmotoroptimering, Guldläge på Nätet.

Länk till SEO intervjun

Pingvinen. Det är vad Googles senaste uppdatering av sökalgoritmen heter. På förhand spåddes den påverka SEO-branschen enormt. SEO-aktörer såg hur deras arbete för att anpassa sig efter nya spelregler drogs igång. Men det som skulle omkullkasta dagens SEO-teknik blev istället ett vakuum av ingenting.

– Den har inte haft någon effekt alls. På förhand trodde jag att något hade gått fel, men när det stod klart att inget, i princip, påverkats så insåg jag hur effektlös uppdateringen var. Känslan var att det skulle komma något stort. Det är en känsla jag inte längre har, säger Michael Wahlgren.

Michael jobbar idag på Pineberry, en av Sveriges största byråer som sysslar med SEO och AdWords. Tillsammans med en kollega släppte han en bok om SEO. För att göra den världen mer tillgänglig för den icke insatte, blev den både kort och lättläst. Boken skulle kunna läsas på tre timmar och ge en bra grund till SEO, något som uppenbarligen lyckats; boken trycktes i 2000 exemplar och är i det närmaste slutsåld.

Uppdateringen som påverkar

När Pingvinen visade sig vara effektlös lanserade Google också en ny policy när det gäller AdWords. Det är ett steg för dem att hantera oseriösa aktörer på marknaden, och bidra till större transparens, något som Michael saknat och nu välkomnar.

– Det är en av anledningarna till att Pineberry skapades, att fylla behovet av transparens på marknaden och visa vägen för de seriösa aktörerna. Med en hårdare policy för AdWords-aktörer innebär det att de seriösa kommer få det lättare, dessutom kommer Google själva tjäna på det i det långa perspektivet, berättar Michael Wahlgren.

Plattformen spelar roll

Sättet som olika webbplatser hostas påverkar möjligheterna för att få bra SEO. Olika plattformar är bättre än andra för detta arbete, men några som har hamnat i kläm är de som kanske tjänar allra mest på att ha sökmotoroptimerade webbsidor, e-handlarna.

– SEO för e-handel har en enorm potential, men det finns en form av komplexitet att bygga siter med 10 000-tals produkter. Risken är att man får duplicerat innehåll, vilket är negativt ur SEO-synpunkt.

Om publicisten


Close
Topdog SEO hjälper stora varumärken att effektivisera sitt sälj och sin kommunikation mha SEO!




Kommentera