Smidigare och inte sällan billigare än att göra jobbet själv

Smidigare och inte sällan billigare än att göra jobbet själv

När du ska flytta till en ny lägenhet är du så gott som alltid skyldig att stå för flyttstädning av den gamla bostaden. Att städa varje skrymsle i en stor lägenhet är ofta en mastig, påfrestande och tidskrävande uppgift. I många fall är det smart att vända sig till en professionell firma som tar hand om din flyttstädning eftersom man i allmänhet har väldigt mycket att stå i samband med flytten och känner sig stressad.

Städa själv – besvärligt och i värsta fall dyrare än att anlita proffs

Nästan hyresvärdar och bostadsrättsföreningar ställer krav på att lägenhet ska vara adekvat och noggrant städad när du lämnar över den. De flesta som någon gång genomfört en flyttstädat på egen hand eller ens tittat på den checklista som värden eller föreningen tillhandahåller inser att en flyttstädning är ganska omfattande och slitsam. Ljusår från att dra en damsugare och torka av några lister när man kommer hem från jobbet på fredag.

Dessutom blir du i många fall skyldig att betala för akut flyttstädning om dina ansträngningar inte lever upp till värdens eller föreningens krav. Och du kan lita på de inte väljer billigaste alternativet. Om tiden inte riktigt räcker till, om städrustning saknas eller om man bara känner sig osäker kan det därför vara klokt att kalla in en riktig städfirma med en gång.

Spara slantar med RUT

Flyttstädning omfattas i de flesta fall av RUT-avdraget. I ett slag har du reducerat arbetskostnaden för städningen med hälften. Skattereduktion för hushållsnära tjänster som städning och annat beviljas upp till 50 000 så det finns mycket pengar att spara. Inte så dumt med tanke på att man ofta har många andra kostnader att tänka på i samband med flytten.

De flesta städfirmor kan hjälpa till med alla blanketter och formalia som skatteverket kräver, så det är inte svårt att ge sig själv en välbehövlig avskedspresent.

Kommentarer är stängda.