TopDog SEO säkerställer att Mediaplanets Content marketing är framgångsrikt i Google

TopDog SEO säkerställer att Mediaplanets Content marketing är framgångsrikt i Google

Innehållsmarknadsföring, eller content marketing, är glödhett just nu. Sedan 2012 har intresset för detta marknadsföringssätt ökat explosionsartat enligt Google Trend: bara i Sverige har intresset för innehållsmarknadsföring stigit med över 100 procent det senaste året. Det är med andra ord ett marknadsföringssätt som tagit marknaden med storm, och alltfler företag börjar få upp ögonen för vilken skillnad content marketing faktiskt kan göra för en marknadssatsning.

Innehållsmarknadsföring fungerar förvisso ganska bra även fristående, men om man vill ta detta strategiska verktyg till nya nivåer bör man dessutom arbeta med sökmotoroptimering, SEO. För att content marketing ska bli framgångsrikt på nätet så måste denna del inkluderas. Ett företag som har insett det är Mediaplanet. Tack vare SEO-byrån TopDog SEO har Mediaplanet nu ett högkvalitativt innehåll som marknadsförs på rätt sätt.

Richard Båge, VD på Mediaplanet, är nöjd för det arbete som nu gjorts.

– Vi ser en ny affärsmodell när vi tar vår kärnverksamhet med content marketing ut på nätet och kombinerar den med sökmotoroptimering. Vår affär har tidigare varit kampanjdriven. På internet blir vår affärsmodell kontinuerlig då vi aldrig slutar vara relevanta för våra kunder. Denna insikt har vuxit fram under några projekt tillsammans med TopDog SEO, säger Richard Båge.

Sökmotorkonsulten Christian Rudolf från TopDog SEO är mannen som ligger bakom mycket av arbetet. För honom är kombinationen mellan content marketing och SEO extremt viktig.

– Man måste se till att man dominerar träffbilden för de relevanta sökorden. Att kombinera content marketing med seriöst SEO-arbete blir därför en mycket lyckad kombination eftersom det förstärker innehållet och marknadsför det. På grund av det har Mediaplanet nu nya möjligheter till affärer, eftersom den tidigare fysiska kampanjen har flyttat ut på nätet och blivit ständigt aktuell, säger Christan Rudolf.

I Mediaplanets fall så har detta arbete dessutom resulterat i en tydlig och mätbar ökning i värde beträffade deras kunderbjudanden. Ett tydligt exempel på detta är domänen Tjänstebilen.nu som efter ett halvårs arbete rankar etta på sökorden ”tjänstebil” och ”tjänstebilar”. De placerar sig där framför betydande konkurrenter, så som Volkswagen, BMW och Dagens Industri. Hade inte sökmotoroptimering varit en del av Mediaplanets content marketing så hade det tagit betydligt längre tid att nå förstaplatsen.

Content marketing är den moderna tidens marknadsföring. Kombinerat med sökmotoroptimering tar den innehåll på webben till helt nya nivåer. Att göra Content Marketing på internet och inte kombinera det med SEO, är som att göra bullar utan kanel. Bullarna smakar fortfarande bra men kanelen tar bullarna till helt nya nivåer.

Kommentarer är stängda.