Vad består mina däck av?

Vad består mina däck av?

Om du undrar vad dina däck består av och på vilket sätt det tillverkas då får du svaret här. Däcket är ett högteknologiskt objekt, en sammansättning av några gummiblandningar, trådar och fibrer. De är härdade genom vulkanisering som är en kemisk reaktion och innebär att man värmer gummi tillsammans med svavel. På grund av värmningen uppstår tvärbindningar mellan polymererna. För mer information om vulkaniseringen läs http://www.xn--rezulteo-dck-pcb.se/dack-tips/dack-teknologi/tillverkning-av-dack-6760.

Däcket består av mönsterdesign, slitbana, gördellager, bältlager, sidvägg, vulst (eller däckfot), klack och klinch, och grundsomme. Varje däck består av fler än 30 gummisorter.

Mönsterdesignen är mer eller mindre viktig beroende på däcktyp. Den ger bekvämlighet och stabilitet när man kör med hög hastighet.

Slitbanan är den del som kommer i kontakt med vägbanan.

Gördellagren tillverkas av ståltrådar som sammanvävts med gummit. Tack vare gördellagren expanderar däcket inte vid rotation samt klarar av kurvor.

Bältlagren består av nylon trådar och följer däckets periferi.

Sidvägg är däcksidan som består av mjukt gummi. Däcksidan skyddar däcket.

Vulst eller däckfot kommer i kontakt med fälgen och håller tätt mellan fälg och däck.

Klack och klinch funkar som en tätning mellan fälg och däck.

Grundstomme är däckets bas, den är däckets skelett som hjälper däcket att stå emot tryck. Om du vill veta mer om däckets struktur läs http://www.xn--rezulteo-dck-pcb.se/dack-tips/dack-teknologi/vad-bestar-dack-av-6736.

Det finns några etaper i däcktillverkningen. Den utförs på en roterande trumma. För det första placerar man ett lager av lufttätt syntetiskt gummi. Sedan tilsätter man metal- och textiltrådar täckta med gummi vilka formar en radialstomme kring däcket. Sedan monterar man klinchar på alla sidor av däcket. Då fastsätter man sidor genom att lägga till flera lager av mjukt tåligt gummi. Därefter formar man däcket och sätter fast slitbanan. Efter det vulkaniseras däcket. Slutligen kontrolleras däcket för fel som korrigeras av en specialmaskin. Man gör olika tester för att vara säker att däcket är bra.

Kommentarer är stängda.