Hur små företag kan dra nytta av mobila fördelar

Idag har små företag många möjligheter att öka sin digitala marknadsföring utan att behöva tömma sina fickor på en byrå. Väldigt många smartphone-användare använder platsbaserade program och tjänster för att hitta information om exempelvis lokala restauranger och butiker på online och offline och inte sällan ”checkar de in”.

Inte alla företag har råd att skaffa sig sin egen mobila applikation, men börja med att välja rätt mobiloperatör. Därefter finns olika mobiltjänster för företag, billiga och även gratis, att välja mellan. Bara genom att vara aktiv på sidor Facebook och Twitter eller Yelp, kommer du att kunna kommunicera direkt med dina kunder och ge dem information såsom öppettider, check-in erbjudanden, recensioner, vägbeskrivning till din butik och många andra nyttiga och roliga saker. Det ger också möjligheten att öka din kundservice genom att här svara på frågor, ta emot klagomål eller oro .

Fördelarna som små företag har över stora återförsäljare eller restaurangkedjor är deras unikhet och plats i en nischmarknad. Varje litet företag har produkter eller tjänster som tjänar ett specifikt mål. Tycker kunderna om din butik kan du lätt få dem till att bli förespråkare för din verksamhet och genom detta kommer din kundbas, inom sociala medier, att växa via ”vänners vänner”.

Vid det här laget vet alla småföretagare att deras anställda är de största representanterna för deras varumärke. De kommunicerar direkt med konsumenterna, ger dem hjälp och rekommendationer och ät i slutändan är dina ”in-store” marknadsförare. Varför inte ge dem möjligheten att tränas upp som marknadsförare? Gör både dem och dig själv som chef bekant med sociala medier och ha kontroll över de erbjudanden som ligger ute för tillfället. Genom att ta bort barriärerna mellan din webbplats, sociala profiler och butik, kommer dina kunder få konsekvent kommunikation både online och offline.

Denna mobila möjlighet kan ha väldigt stor påverkan. Genom rekommendationer och recensioner kan blivande kunder ta reda på hur du står dig mot dina konkurrenter. Om en blivande kund exempelvis vände sig till Yelp och där såg hur många negativa recensioner ditt företag har och hur illa din kundtjänst är, skulle de genast söka efter andra alternativ och inte sätta foten i din butik vare sig den är offline eller online.

Om publicisten






Kommentera