Trädgårdsegonomi – Så belastar du din kropp rätt i trädgården i sommar

Trädgårdsegonomi – Så belastar du din kropp rätt i trädgården i sommar

 Den ljusa och varma tiden av året är äntligen här, för många innebär det att mer tid spenderas utomhus och inte minst i trädgården. Trädgårdsarbete kan vara en trivsam sysselsättning, men som också sätter prov på våra kroppar. För att undvika onödiga skador är det därför viktigt att att få med sig ett ergonomisk tänk även i trädgårdsarbete. 

Fem tips för att undvika onödiga skador i trädgården

  1. Mjuka upp kroppen
  • Starta med att ge din kropp rätt förutsättningar 

En hel dags trädgårdsarbete kan faktiskt likställas vid ett rejält träningspass, något många kanske inte tänker på. Så väl om det rör sig om ett lättare eller tyngre samt kortare eller längre session av trädgårdsarbete är det viktigt att mjuka upp kroppen innan man sätter igång. Fokusera främst på att tänja på rygg och leder, framför allt handleder. Under ihärdigt arbete kan det även vara bra att pausa och göra några stretching övningar mellan varven för att inte bli stel. Glöm heller inte att avsluta med att stretcha kroppen när du är färdig för dagen.  

  1. Trädgårdsverktyg
  • Välj rätt verktyg!

    Att välja rätt verktyg som underlättar ditt trädgårdsarbete är ett bra första steg för att få en god ergonomisk arbetsnivå. Alla kroppar är olika, vilka så även kräver olika redskap. Tänk på att välja redskap som förhåller sig väl till din kroppsstyrka och kroppsstorlek. Spadar eller större sekatörer kan vara tunga eller ha en speciell utformning, tänk därför efter innan du väljer/köper dina redskap, de ska ha en lagom tyngd och ligga bra i handen. Många verktyg kräver även kraftiga nypor, se till att inte ta dig an uppgifter som kräver för avancerade eller tunga redskap som kan vara skadliga för din kropp.  

 

 

ergonomiskt trädgårdsarbete

  1. Arbetsställningar/Arbetsbelastning
  • Lyft med rak rygg och böjda ben 

Ryggen är den del av kroppen som oftast tar störst stryk i de flesta fysiska ”rörelser” vi gör. Tänk på att inte ta för stora lass åt gången för att undvika att ryggen överbelastas. Vid tyngre lyft ska ryggen alltid hållas rak och benen böjda, försök även att gå så djupt ner som möjligt för att hämta kraft från benen. Vid rensning av rabatter eller liknande arbete kan det vara bra att ha en pall nära till hands för att även kunna arbeta i sittandes position. Det går då att arbeta med bara ena handen och stöda den andra armen eller hela övre kroppen mot låret, vilket avlastar ryggen en hel del. 

Det är svårt att komma ifrån att använda händerna oavsett vilken arbetssyssla det rör sig om, det är därför även viktigt att tänka på att inte överanstränga handleden. Det gäller att hålla handleden rak och arbeta med hela armen för att leden ska hållas i sitt neutrala läge och inte belastas felaktigt.  

  

4. Variera sysslorna

  • Variation är nyckeln till att undvika överbelastning/till att förebygga överbelastning 

För att undvika stelhet och smärta/överansträngning i specifika kroppsdelar/kroppsområden är det viktigt att inte fastna i en och samma position eller rörelse under en längre tid. Det är bättre att sprida ut trädgårdssysslorna och göra lite varje dag, istället för att fokusera på en och samma uppgift åt gången. Även när du ägnar dig åt en specifik syssla, exempelvis klippa häcken eller rensa rabatten, är det viktigt att tänka på variationen. Försök att angripa sysslan från olika vinklar för att balansera kroppsbelastningen. När du krattar är det exempelvis en god ide att kratta åt flera håll och undvika upprepade vridningar åt samma håll, på så vis minimeras risken för att överbelasta axlar och rygg. 

5. Vattning 

  • En enkel och nödvändig syssla, men tänk på belastningen!

Det sista tipset rör vattning, något som krävs i alla trädgårdar och som dessutom kan innebära tung arbetsbelastning. Ett bra tips är att inte fylla en stor vattenkanna utan istället använda sig av två mindre kannor, förslagsvis två fem liters kannor. På så vis belastas kroppen mer jämnt då det blir lika tyngd i bägge armar. Det är även lätt att hamna i en sned position med ryggen när man böjer sig ner för att vattna, så tänk på att hålla ryggen rak. Finns det tillgång till en längre vattenslang kan denna med fördel användas istället för vattenkanna då det gör det möjligt att vattna i helt stående position. 

 

Skulle du fortfarande känna att kroppen värker så kan du alltid boka en tid hos en kiropraktor i Malmö.