Starta upp städfirma?

Starta upp städfirma?

städföretagDet finns en del människor vars dröm är att starta upp en egen firma, kanske kan en städfirma var ett bra alternativ. De finns dock en del saker som det kan vara bra att tänka på innan man faktiskt sätter drömmen i verket oavsett om firman bara finns till för att ge den där extra slanten eller om det verkligen är något man vill lyckas med. Här kommer därför en del tips och tricks för dig som vill starta upp en städfirma.

Efterfrågan på städtjänster

Till att börja med kan det vara bra på att ha koll på hur stor efterfrågan är i den staden man bor i, det kan nämligen vara svårare att komma in på marknaden om man bor i storstäder som ex. Stockholm, samtidigt som det bor betydligt färre folk på landsbygden och man där kanske inte överhuvudtaget är i behov av städhjälp. Man kan också välja inriktning på firman ex. fönsterputs, mattrengöring eller flyttstädning mm. Detta bör också göras utifrån den efterfrågan som finns.

Namn

När man valt inriktning på sin städfirma måste man hitta på ett bra namn. Det är viktigt att kunden skall kunna se vad man har för utbud av städning när kunden läser namnet, därför är inte ”Simons städfirma” ett bra namn. Istället skulle ”Simons fönsterputs och mattrengöring” vara ett bättre alternativ efter som att man direkt förstår vad det handlar om. Välj gärna ett namn som även fungerar som domännamn. Varför inte stockholmsflyttstädning.se?

Fysiskt jobb

Något mer som kan vara bra att tänka på är att städning är ett fysisktkrävande jobb, med mycket slitage på rygg och leder. Att tänka till och verkligen ta reda på om man klarar av städyrket är ett måste innan man startar ett eget företag. Att köpa in städverktyg kostar mycket, därför kan det vara bra att börja med de billigare medlen och sedan jobba sig uppåt, det är bättre att börja lugnt än att ta lån som man sedan inte kan betala tillbaka (utifall att firman skulle gå dåligt).

Hemsida

Att starta upp en hemsida kan också vara en god idé, du kommer närmare kunderna samtidigt som du vinner deras förtroende. På hemsidan kan du hänvisa de frågvisa kunderna så att de kan läsa mer om hur just ni jobbar. En hemsida sparar en också arbetet med broschyrer som man i annat fall skulle behöva fixa med. En hemsida gör att kunderna kommer närmare dig och ger dem den trygghet som man som kund suktar efter.

Leta efter förbättring

Kom ihåg att kunden alltid har rätt, sätt dig ner och lyssna på deras synpunkter och försök sedan göra så många av dina klienter som möjligt nöjda, detta tjänar bara en själv på i längden! Ett exempel är att efterfrågan på flyttstädning med städgaranti har ökat. En garanti som gör att man som kund kan slappna av betydligt mer.

Var insatt i regler

Det finns en hel del regler att följa för städföretag. Som alla företag gäller det att följa de avtal och regler som finns inom arbetsrätt, lön och hur de anställda ska vara anställda. Men det som är specifikt för städbranschen är RUT. Genom RUT-avdraget blir det betydligt billigare för kunden då detta drar av halva arbetskostnaden. Men samtidigt kräver den en del av företaget. Sedan 2009 är det helt och hållet företagets ansvar att skicka in information till skatteverket och söka denna skattereduktion. Var insatt i reglerna och var noggrann. Det händer att skatteverket gör stickprovskontroller. Har man då inte alla papper i ordning är risken att man blir återbetalningsskyldig.

 

Att driva ett eget städföretag i Stockholm kan vara besvärligt, men att ta den långa vägen med ett rättvist behandlande av de som köper dina tjänster och inte fuska vinner företaget på i längden.

Kommentarer är stängda.